Volgend jaar extra treinen tussen Harderwijk, Nijkerk en Amersfoort

© RTV Utrecht
Amersfoort - De NS wil volgend jaar diverse regio’s van Nederland beter en vaker met elkaar verbinden, zowel overdag als op vroegere en latere tijdstippen. Dat meldt persbureau ANP. Er gaan per week 1600 treinen meer rijden dan in de huidige dienstregeling. Op de planning staat ook dat er snelle, extra treinen tussen Harderwijk, Nijkerk en Amersfoort gaan rijden.
Het is de grootste wijziging in jaren, staat in een plan dat de NS donderdag heeft bekendgemaakt. De NS voert veranderingen door om Amsterdam en Schiphol - ondanks jarenlange werkzaamheden op Amsterdam Centraal - goed bereikbaar te houden. Tijdens het werk op en rond Amsterdam CS gaat de Airport Sprinter rijden. Dat is een verbinding die iedere 7,5 minuten rijdt tussen Hoofddorp, Schiphol Airport en Amsterdam Centraal. De trein rijdt zeven dagen per week op het grootste deel van de dag.
Maandag tot en met donderdag wil de NS in de spitsrichting drie snelle treinen laten rijden tussen Harderwijk, Nijkerk en Amersfoort.

Puzzel

De Intercity’s op de hogesnelheidslijn tussen Breda, Rotterdam en Schiphol Airport gaan in de nieuwe dienstregeling rijden naar Amsterdam-Zuid, in plaats van Amsterdam Centraal. Vandaar rijden ze verder richting Almere en Lelystad of Hilversum en Amersfoort.
Om het groeiend aantal reizigers tussen Den Haag Centraal, Rotterdam Centraal en Dordrecht te bedienen, introduceert NS de TienminutenSprinter. Dat betekent: meer treinen, minder lange wachttijden en meer kans op een zitplaats.
De komende tijd gaan reizigersorganisaties en regionale overheden het plan bekijken en komen dan met een advies. Daarna is het aan spoorbeheerder ProRail om de puzzel te leggen van de wensen van NS, andere reizigersvervoerders en goederenvervoerders. De definitieve dienstregeling volgt in het najaar.
Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws via nieuws@nieuwsplein33.nl.