Het nut van winterbanden? Bandenkenner Bas Bor uit Leusden legt uit

© RTV Utrecht / Robert Jan Booij
Leusden - De winter lijkt begonnen. De temperatuur zakt af en toe al onder het vriespunt. Wanneer is je auto klaar voor het winterseizoen? En wat is het nut van winterbanden? Bandenkenner Bas Bor uit Leusden legt het bij RTV Utrecht uit.
“Het is op dit moment heel druk, we zitten midden in het hoogseizoen", zegt Bor, eigenaar van ASB Bandenservice uit Leusden. Per dag komen er zo'n veertig tot vijftig auto-eigenaren, goed voor zo'n tweehonderd bandenwissels. Het is dus druk in de Leusdense garage.

Soepele winterbanden

"Winterbanden zijn banden die geschikt zijn voor temperaturen onder de 7 graden", legt Bor uit. "Deze banden blijven soepel in de kou, zodat mensen veilig kunnen blijven autorijden in winterse omstandigheden." Vanaf de jaren 2000 is de winterband populairder geworden, ziet de bandenexpert. Winterbanden bieden meer grip en verkorten de remweg. "Als je het naast elkaar zet, scheelt het soms 10 tot 15 meter. Dat kunnen net de meters zijn die je nodig hebt."
Een vierseizoenenband kun je in principe het hele jaar laten zitten. "Die heeft zowel zomerse als winterse eigenschappen", legt de bandenexpert uit. "Maar het is niet echt een winterband en ook niet echt een zomerband." Hoe zie je het verschil tussen een vierseizoenenband en een winterband? “Voor een leek is het slecht te zien. Het rubber is wat zachter bij een zomerband en wat harder bij een winterband." Een winterband kan je wel herkennen aan het sneeuwvlok logo op de zijkant.
Door de aangepaste rubbersamenstelling blijven winterbanden soepel en elastisch bij kou. "In de echte winterbanden zit een grof profiel die het meest geschikt is voor de winter", zegt Bor. Daardoor bieden deze type banden ook de meeste grip op een besneeuwd wegdek.
Het monteren van de banden gebeurt als volgt: eerst wordt de band op de machine gelegd, dan wordt de band losgedrukt en eraf gedraaid. Vervolgens wordt de band ingevet zodat het beter over de velg heen glijdt. Hoeveel het verwisselen naar winterbanden precies kost? “Het hangt een beetje van de maat af", zegt Bor. "Je zit al gauw op zo’n 100 à 125 euro, maar dan heb je ook wat.”

Niet mee op wintersport

"Het is een patroon dat we al jaren zien: bij het eerste sneeuwvlokje denken mensen meteen aan winterbanden”, zegt Paul De Waal, woordvoerder Bovag uit Bunnik. “Wij hebben liever dat zij dit al in oktober doen. Want als je nu de garage belt, kan het zomaar drie weken duren voordat je aan de beurt bent.”
De brancheorganisatie schat in dat ongeveer de helft van de automobilisten geen banden wisselt in de winter. “De vierseizoenenbanden zijn erg in opkomst”, ziet De Waal. Vierseizoenenbanden kunnen een alternatief zijn voor winterbanden, maar ze werken vooral onder kleinere auto’s en in kleinere banden. “Voor Nederlandse omstandigheden zijn deze banden prima, maar je moet er niet mee op wintersport gaan.”
In een aantal landen, waaronder Duitsland, Frankrijk, Italië, Oostenrijk, Zwitserland en Zweden, is het zelfs strafbaar om op zomerbanden te rijden in de winter. Je hebt dan minder grip en brengt anderen en jezelf daarmee in gevaar.
"In Nederland is het geen verplichting, dat hoeft niet. Je moet je alleen wel realiseren dat er dagen zijn dat je niet op pad kan. Het autorijden moet je daar op afstemmen", zegt De Waal. "Maar veelrijders adviseer ik wel om van banden te wisselen."
Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws via nieuws@nieuwsplein33.nl.