Ongelijkheid in Sinterklaascadeaus, tips van een Amersfoortse opvoedkundige

© RTV Utrecht
Amersfoort - Door de inkomensongelijkheid en welvaartsverschillen kan het maar zo gebeuren dat het ene kind een zak vol cadeautjes van Sinterklaas krijgt krijgt, en een buurmeisje minder of zelfs helemaal niets. De Amersfoortse pedagoog Lisette Davidsz legt bij RTV Utrecht uit wat je kan zeggen op vragen als: "Waarom heb ik kleurpotloden van Sinterklaas gekregen, en mijn klasgenootje een Nintendo Switch?"
"Ik zou zeggen: ik was al blij dat ik kleurpotloden kreeg", zegt Lori Murphy van basisschool 't Startblok in Achterveld. Als je benadrukt hoe gaaf een cadeau is lijkt dat de standaard, zegt Murphy. Door over de kleurpotloden te beginnen weerleg je dat duur beter is. Het gaat niet om waarde van een cadeau maar over dat elk cadeautje leuk is, is de boodschap.
Draai er niet omheen, is de tip van Lisette Davidsz, pedagoog bij Fittekids in Amersfoort. "Ik zou zeggen: je had graag een Nintendo Switch willen krijgen, we hebben kleurpotloden. Wat kunnen we daarmee doen?" Een Ninteno Switch tekenen die het kind in de toekomst graag zou willen hebben, bijvoorbeeld. Het gaat er niet om dat die er nu niet is, maar om omarmen wat er nú wel is, legt Davidsz uit.
Wat je beter niet kunt zeggen is dat je zelf ook graag had gewild dat het kind een Nintendo kreeg, zegt Davidsz. "Dan versterk je het gevoel van het kind. " Letterlijk benoemen dat iedereen niet evenveel geld heeft is ook niet de manier, vindt Murphy. "Dan leg je de nadruk op de verschillen."
Het kan gebeuren dat je bij zo'n vraag met je mond vol tanden staat. Davidsz: "Dat is niet erg. Je mag het als ouder ook even niet weten. We hoeven niet overal een antwoord op te hebben."

114 euro

Sinterklaasvierende Nederlanders gaven vorig jaar gemiddeld 114 euro uit aan cadeaus, blijkt uit onderzoek van Lootjestrekken.nl. Maar de verschillen zijn fors en spelen een steeds grotere rol, ziet Davidsz.
Hoe geef je kinderen mee dat niet iedereen evenveel heeft? Davidsz raadt welvarende ouders aan om met pakjesavond de vier cadeautjes-regel aan te houden. Iets dat ze willen, iets dat ze nodig hebben, een ding dat ze dragen en iets om te lezen. Minder dan vier cadeaus is ook prima, benadrukt de pedagoog. "Je kunt er ook één uit kiezen."
Vroeger bestond pakjesavond uit één keer de schoen zetten op 5 december, een dag later een cadeau. "Natuurlijk leven we niet in het verleden, maar dit mag best gezegd worden. Waar zijn we mee bezig? We hebben hierna ook nog kerst." De gezelligheid moet voorop staan, vindt Davidsz. "Denk aan muziek, koken en knutselen."
Het gaat niet om de hoeveelheid en grootte van cadeaus, is de boodschap. Aan de andere kant zijn er ouders die dolgraag íets willen geven, maar dat niet kunnen betalen. Daarom stuurde lerares Murphy een mail naar ouders, met de boodschap: wij kunnen helpen. Om donaties vroeg ze niet. Op die mail reageerden bijna tien ouders die iets wilden bijdragen. "Hartverwarmend", vindt Murphy, die cadeautjes koopt voor de gezinnen die het zelf niet kunnen betalen.
Dat weggeven net zo leuk is als ontvangen is een boodschap die Davidsz ook belangrijk vindt om kinderen mee te geven. "Kinderen moeten ook leren zich in te leven in de wereld van anderen. Al dat moois is niet voor iedereen vanzelfsprekend, en zegt niets over het karakter van een ander."
Met Sinterklaas komt ongelijkheid naar voren, maar het thema verdient heel het jaar de aandacht, vinden beide vrouwen. Davidsz: "Leer kinderen dat niet materiële zaken maar dankbaarheid op de voorgrond moet staan."
Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws via nieuws@nieuwsplein33.nl.