Wethouder Tyas Bijlholt verdedigt parkeerbeleid: 'Ik zit hier ook voor volgende generaties'

U loopt al een tijdje mee in de gemeentepolitiek. Eerst als raadslid en fractievoorzitter van D66 en nu als wethouder. Hoe bevalt het als jongste bestuurder van het team?
Om daar meteen maar bij aan te haken. U wilt dat we in Amersfoort op een andere manier met het gebruik en bezit van de auto omgaan. Daar is veel kritiek op gekomen. U schreef op Facebook dat u bent uitgescholden en beledigd.
Het nieuwe parkeerbeleid
Het nieuwe parkeerbeleid komt neer op het gefaseerd invoeren van vergunningparkeren en betaald parkeren in de hele stad. Het plan wordt door de coalitie nadrukkelijk gepresenteerd als onderdeel van een veel breder toekomstplan dat draait om het herinrichten van de openbare ruimte.
De coalitie wil inzetten op een compacte stad, met veel groen en minder voertuigen. Onderdeel is het creëren van wijk- of stadsrandhubs, waar auto’s gecentreerd gaan worden. Vanaf daar zouden andere vervoersmogelijkheden, zoals het OV of de fiets, beschikbaar moeten zijn, om de weg naar huis of het werk te vervolgen.
De nieuwe parkeervisie moet tussen 2024 en 2040 in fases worden uitgerold.
Wat is wat u betreft de kern van de plannen?
U heeft mensen gerustgesteld door te zeggen dat u niet van plan bent om mensen hun auto af te pakken. Maar er wordt u wel verweten dat u bezig bent de automobilist te pesten.
