Amersfoortse raad wil stekkerauto's opladen aan eigen stopcontacten

© Unsplash
Amersfoort - Er moeten opnieuw gemeentelijke verordeningen en regels aan te pas komen om voortschrijdende technologie in goede banen te leiden. Eerder moesten voor het ophalen en inleveren van elektrische huurscooters aparte plekken worden aangewezen. Nu zijn, opnieuw, de laadpalen voor elektrische auto’s aan de beurt. Ook daarmee lijkt de techniek zo snel te gaan dat de gemeente er eigenlijk alleen maar achteraan kan hobbelen.
Met het verschijnen van de eerste elektrische auto’s was het aanvankelijk een nieuwtje als er ergens in het straatbeeld een groot stopcontact of een laadpaal verscheen. Dat opladen duurde in het begin úren. Maar de technologie ontwikkelde zich zo snel dat er inmiddels bétere en grótere accu’s zijn en snéllere oplaadsystemen. Maar voor elke elektrische auto een eigen oplaadplek bij een eigen oplaadpaal kán natuurlijk niet, was toen de gedachte.
Nadeel van collectieve oplaadpalen is dat de bijbehorende parkeerplek voortaan alleen bestemd is voor auto’s die aan het opladen zijn, en dus ten koste gaat van de openbare parkeercapaciteit. Uit een recente Amersfoortse notitie blijkt dat er tegen het aanwijzen van oplaadplekken inmiddels tientallen bezwaarschriften worden ingediend, vermoedelijk door buurtbewoners die parkeerruimte zien verdwijnen.

‘Dekkend stelsel’

In de gemeente Leusden kan alleen een oplaadpaal worden aangevraagd als dat door een groep straatbewoners gezamenlijk wordt gedaan. Amersfoort dacht twee jaar geleden met de ingebruikname van ‘het grid’ een behoorlijk ‘dekkend’ stelsel van oplaadpalen te hebben voorbereid. Daardoor zou overal in Amersfoort binnen een paar honderd meter wel ergens een oplaadpunt beschikbaar zijn. Binnen amper een jaar stond al op veertig procent van de beoogde plekken een oplaadpaal.
Met de huidige energiecrisis stappen steeds meer mensen over op elektrisch rijden. Het Rijk zegt dat er over een jaar of tien minstens 1,7 miljoen laadpunten in Nederland moeten zijn. Dat zou voor Amersfoort uitkomen op nog eens enkele honderden extra laadpalen. De EU werkt inmiddels aan een verbod op ‘gewone’ benzine-auto’s. Over een jaar of tien, vijftien rijdt iedereen elektrisch en wéten we niet beter.
De techniek ontwikkelt zich al zo snel dat inmiddels aansluitingen op het gewone 220-volt netwerk mogelijk zijn, waarbij de auto ‘dichtbij de eigen voordeur’ op een eigen stopcontact kan worden aangesloten. Mogelijk ‘nadeel’ is wel dat er een elektriciteitssnoer vanaf de woning, over de stoep, naar de auto loopt. Daar zouden voetgangers over kunnen struikelen, zeker ‘s avonds in het donker.

Kabelgoot

Verschillende inwoners leggen nu een deurmat over hun kabel op de stoep. ‘Dat staan jullie ook toe bij de oliebollenkraam. En desnoods stellen jullie een ongevallenverzekering verplicht’, werd dinsdagavond tegen de wethouders gezegd. Met behulp van stoeptegels die voorzien zijn van een kabelgoot, valt een kabel over de stoep te omzeilen. In Soest kunnen bewoners zulke tegels voor een paar tientjes bij de gemeente bestellen.
De gemeenteraad van Amersfoort vindt dat zulke stoeptegels ook in de Keistad ingevoerd moeten worden, maar verkeersadviseurs op het Stadhuis zien ‘beren op de weg’ en zien allerlei bezwaren tegen dit soort individuele oplossingen. Het college van burgemeester en wethouders zegt terughoudend te zijn met het toestaan van dergelijke, in hun ogen ‘tijdelijke toepassingen in de openbare ruimte’.
Daarmee wordt gevreesd dat op termijn er allerlei soorten technische oplossingen bij allerlei woningen en straatjes worden bedacht. Dat vindt het college niet wenselijk.
Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws via nieuws@nieuwsplein33.nl.